Helene Lekven

Let's go to the gym!

  • 16.03.2017, 13:27


God dag alle sammen!

Det er torsdag og det er snart helg, s heng i! Selv startet jeg dagen min p treningssenteret. Eller retteresagt p min aller frste spinngtime p flere r. Jeg husker den tiden da jeg gikk p ungdomsskolen, jeg hadde skikkelig hekta p spinning og var med p timer hver eneste uke. Jeg syntes det var s gy og jeg likte det at jeg presset meg selv s hardt. I dag derimot. Det var ikke gy! Haha, huff, jeg trodde jeg hadde harde intervaller fra fr av, men denne jeg hadde i dag, den var ekstrem! Jeg hadde vell egentlig ikke s mye forventninger fr jeg gikk inn, men fy sren.. S fort vi var i gang kjente jeg at dette skulle bli en hard halvtime!

Jeg var nemlig p en spinningstime som het IntervallSpinn 30. Det vil si Intervall spinning i 30 minutter. Og det var helt klart 30 aktive minutter p sykkelen, ikke at det ikke var noe jeg forventet. Jeg har jo vrt p spinning fr. Men jeg ser jo hvertfall n at det er bare fortsette slik at jeg faktisk fr opp formen noen hakk. Det er garantert et behov jeg har, og det kjente jeg godt underveis i denne timen. I avslappnings periodene som var p 1:30 minutt, instruktren hadde ftt pulsen ned i 125, mens jeg fortsatt hadde en puls p 170! Skummelt!

Dermed tror jeg faktisk at jeg skal gjre torsdagene til min faste spinning dag. Trenger helt klart en effektiv mte f opp formen p, og denne kten hver torsdag er et veldig godt alternativ. Jeg kan ogs kombinere den med en styrketime p 45 minutter etter nr jeg kommer i litt bedre form! Jeg fikk alternativet i dag ogs, om jeg ville bli med, men jeg var ferdig! Ogs kjente jeg at forkjlelsen fortsatt sitter litt i kroppen, s presse meg selv for hardt, det var ikke noe jeg ville i dag.

Men da har vi planen i boks dere! Perfekt! Jeg er ikke super gira p dra tilbake p den timen, men jeg er gira p komme i bedre form, s da er det bare det som m til.

Liker du spinning? Hva slags timer liker du best g p, eller er du mest p egentrening? 

Workout essentials!

  • 06.02.2017, 11:15


Det er mandag, og en ny uke er nok en gang i gang! Jeg er virkelig motivert til gjre dette til en fin og ikke minst effektiv uke. Jeg har mye skole jeg m jobbe med fr jeg skal vre borte i s og si en uke i strekk. Greia er den at to dager etter at jeg og Mathias kommer hjem fra London, reiser jeg nedover til Spania for beske familien min. Og jeg har en flelse av at det blir ikke s mye skolejobbing hverken i London eller Spania, s da har jeg litt gjre bde denne og neste uke fr avreise! Men det gr helt fint.

Mandagen startet jo som de fleste mandager gjr. Nemlig p treningssenteret! I dag valgte jeg f gjennomfrt noen intervaller, slik at jeg fikk en knallstart p uken. Og gjett om det var deilig! Jeg har tidligere ogs ftt sprsml her p bloggen om hva det er jeg pleier ha med p trening, og det tenkte jeg at jeg kunne g inn p i dette innlegget.

Jeg har omtrent 5-10 minutters g avstand til treningssentret jeg bruker, dermed skifter jeg hjemme bde fr og etter trening. Noe som vil si at jeg ogs dusjer hjemme. Av den grunn har jeg jo ikke med meg s mye hver gang jeg skal p trening. Men det jeg har med meg er alltid pulsklokka mi + pulsbeltet s klart, joggesko og en vannflaske. Pulsklokka er jeg ekstremt avhengig av, for jeg bruker den veldig aktivt underveis i treningen, spesielt under intervallene eller nr jeg skal sitte en time p sykkelen. Da er det jo viktig og flge med p pulsen vet dere! Ogs syntes jeg jo selflgelig det er super gy og motiverende se hvor mange kalorier jeg brenner i lpet av hver kt!

Joggesko og vannflaske er vell ganske obvious hvorfor jeg har med? Det er ikke alle som liker bruke sko under trening, men jeg er nok ikke en av dem. Det ikke bruke sko p trening er for meg bare rart og unaturlig. Men herlighet, liker man g uten s er ikke det et problem for meg, hvertfall s lenge du ikke tvinger meg til gjre det samme! Men jeg hper hvertfall det ga dere litt svar, om dette var noe dere lurte p!

N skal jeg lage meg litt etter trening mat og kose meg med det mens jeg ser en episode av The Originals. Jeg skal jobbe med skole ganske store deler av dagen i dag, s da vil jeg ta det litt med ro frst. M ha noe som motiverer oss vet dere! Blir nok et par episoder i kveld ogs om jeg ikker tar feil, jeg m jo ha noe jobbe mot. Haha, men med det sagt s er jeg veldig sulten og lengter etter neste episode, s vi fr heller blogges!

Ha en fantastisk start p uken! Og er det noe annet treningsrelatert dere vil jeg skal blogge om i fremtiden? 

My Upper Body Exercises!

  • 31.01.2017, 14:37


God tirsdag alle sammen! I am back! Og jeg er i dag tilbake med nok et treningsinnlegg til dere. Forrige gang viste jeg dere hvordan min treningsplan ser ut for yeblikket, og om du ikke har lest det s finner du det HER. Men i dag tenkte jeg g inn p ktene jeg pleier ha p tirsdager. Nemlig styrke p armer, bryst og rygg ? overkroppen. Jeg fikk hjelp av en venninne p forrige ukes trening og har bde bilder av hva apparatene heter, hvor mange kilo jeg tar og at jeg faktisk gjr velsene. Det ble mange rare bilder med grimaser innimellom, s jeg har valgt ut de som er mest nytrale slik at jeg ikke skremmer dere vekk herfra. Men med det sagt, s kan vi vell egentlig bare sette i gang med opplegget.

Jeg starter alltid treningsktene mine med 15 minutter oppvarming p sykkelen, uansett! S etter jeg har varmet godt opp og kjenner at jeg er god og varm kan jeg sette i gang med styrke kten. Jeg starter da med apparatet dere ser p bildene ovenfor. Chest Press er et apparat jeg startet med for ikke s mange ukene siden, men det er et utrolig effektivt apparat. Man kjenner virkelig at man har brukt musklene etter ha brukt dette. Selv s er jeg n p 13.5 + 4.5 kilo. Jeg har kt litt siden jeg startet med den, men ikke veldig mye. Og denne tar jeg 12 x 5, alts 5 runder med 12 repitisjoner. Kanskje hakket for mye for mange, men jeg liker kjenne at jeg har brukt musklene etter trening!

Dermed gr jeg videre til Row som er en maskin som fokuserer mye p triceps og diverse ryggmuskler. P denne har jeg faktisk kt kiloene en del, og er n p 22.5 + 2.3. (Det er kanskje ikke mye for mange, men n m du huske at jeg ikke har trent aktivt veldig lenge!) Jeg tar ogs denne 12 x 5 for f jobba godt med musklene i ryggen. Og jeg har faktisk kommet til det punktet at musklene begynner sakte men sikkert syntes, og det syntes jeg er s gy! Ikke at det ser slik ut p bildene?

S er det Incline Pull som str for tur. Denne har jeg ikke tatt s mye og men den er ganske enkel, og dermed tar jeg 22.5 + 6.8 kilo. Men jeg angrer egentlig litt p at jeg ikke har tatt den mer, for den er faktisk ganske s effektiv. Og jeg ble ganske s stl. Nr det kommer til hvor mange runder jeg tok p denne, s ble det med 12 x 3, men tenker kanskje ke til 12 x 4 neste gang. Trene vre del av ryggen enda litt mer! Syntes det er nemlig veldig gy trene ryggen. Fr var jeg veldig p bein og mage, men n er det det kjedeligste jeg gjr. Elsker overkroppstreninga mi ♥

S, for f et avbrekk fra armbruken tar jeg rett og slett et apparat som er for trene beina. P dette punktet begynner armene nemlig nrme seg en gele konsistens, s dermed er det deilig med en pause. Og da tar jeg selvflgelig pause med et annet apparat jeg elsker, nemlig Hipp Abduction /Adduction. Denne tar jeg uansett om jeg har styrke p overkroppen eller bein og mage. Det er rett og slett fordi dette apparatet har gjort en s stor forskjell nr det kommer til beina og ikke minst rumpa mi. S denne hopper jeg aldri over!! Jeg tar da 12 x 4  to ganger. Dette er jo et apparat med to forskjellige velser, s dermed gjr jeg hver velse 12 x 4.

N kan vi jo ikke bare trene tricepsen og glemme bicepsen, som jeg har gjort i s mange r. Dermed mtte jeg jo sette i gang med dette apparatet dere ser over. Det er veldig enkelt bruke, men samtidig utrolig tung. Spesielt for en som meg, som da er super svak i bicepsen. P denne tok jeg plent 13.5 kilo, og ikke et gram mer. Og siden jeg er s svak i denne muskelen klarer jeg ikke ta s mange runder. Dermed blir det gjerne 12 x 3. Og grunnen til at jeg tar 12 repitisjoner istedet for 10 er fordi jeg nsker bygge slanke muskler, og ikke store muskler. S derfor lnner det seg heller ha 12 repitisjoner!

Last but absolutely not least! S har vi dips og pullups. Dette har jeg s langt kun gjort de to siste styrkektene mine. Men fy sren s effektivt!! Det er supertungt, men p dette apparatet kan du f litt nybegynner hjelp, noe jeg absolutt trenger. Jeg er for svak til gjre det p egenhnd! Men det er kanskje dumt ha disse velsene helt til slutt i og med at p dette punktet, etter ha trent i minst en time er armene mine ganske kaputt. S siste rest av det jeg har igjen bruker jeg da her. (Og her ser du faktisk litt muskler i ryggen p bildene. hihi, morro!)

Frste gang jeg hadde denne styrke kten var jeg s gen i armene, at bare det svare p en melding var en oppgave i seg selv. Armene mine skalv og jeg hadde ikke kontroll, men herlighet, det var jo s deilig ogs. Det er da du vet du har hatt en god treningskt! Ikke var det lett vaske hret sitt etterp heller, men det var absolutt verdt det. Dette er faktisk den kten i uka jeg gleder meg mest til for jeg fler jeg fr s mye ut av den. Sist s brant jeg over 600 kalorier p en time med styrke, og det er ikke s vrst!

Pleier du bruke noen av de samme apparatene? Og hvordan liker du best trene overkroppen? 

Et perfekt alternativ i helgen!

  • 28.01.2017, 13:34


Januar er jo mneden for nyttrsforsetter, enten om det er at du vil trene mer, bli flinkere til spare penger, vre mer sosial eller spise mindre sukker. Selv har jeg ikke noe srlig med spesifikke nyttrsforsetter, men jeg prver stadig ta valg som er bedre for bde hode og kropp. Da at jeg m bli flinkere til ta meg tid til slappe av. Kanskje plukke opp en bok her og der, eller ta en hjemme-spa dag. Ogs har jeg blitt mer fokusert p velge matprodukter som er bedre for kroppen min. Og det vil si at jeg vil helst ikke ha matvarer med s veldig mye sukker i seg. Og et alternativ for en skikkelig godtemoms som meg er da disse sukkerfrie dropsene fra Fribol. Fy sren s gode!!

Jeg skal rlig innrmme at jeg var litt skeptisk. Jeg mener.. sukkerfrie drops som smaker godt? Sjeldent. Men joda, disse er faktisk utrolig gode! Favoritten er lakrissmaken da jeg er veldig veldig glad i lakris. Og s kommer de med jordbrsmak p andreplass, mens Karamint dropsene har nok samboeren ftt da jeg ikke er noe glad i noe som har sterk mint smak. Og denne ble rett og slett litt mye for meg. Men kose meg med lakris og jordbrdrops skal jeg helt klart i helgen!

Ikke misforst, jeg skal kose meg med sjokolade og vin ogs. Det er jo trossalt helg! Men jeg fler meg litt bedre med tanke p at noe av det jeg stapper i kroppen er hakket bedre enn det det kunne vrt. Jeg er hvertfall super glad for at det finnes slike alternativer man kan ty til f.eks hvis man m holde seg unna sukker av allergi rsaker. Det finnes jo det og! Om det er s mange drops igjen etter helgen, det vet jeg ikke om jeg kan love. Det var derfor jeg fant ut at jeg mtte ta bilder av dem i gr fr det forsvant for mange!

Har du smakt disse? Hva bruker du evt om du vil ha litt bedre samvittighet i helgen? 

Mitt treningsopplegg de neste ukene!

  • 20.01.2017, 09:54


Forrige uke skulle jeg jo egentlig starte p et helt nytt treningsprogram, men som dere kanskje har ftt med dere s endte ikke forrige uke helt som planlagt. Dermed mtte jeg starte p nytt denne uken, men det gjr jo ingen verdens ting. Noen ganger blir det bare slik. Trikset er bare ikke la seg stoppe, og heller begynne nr du har muligheten igjen! Men n er jeg hvertfall i gang, og jeg kjenner det bde er motiverende og spennende p en og samme tid. Jeg gleder meg til jeg begynner se mer forandringer og jeg gleder meg til bli sterkere. Rett og slett en bedre versjon av meg selv!

Grunnen til at jeg i dag deler treningsprogrammet mitt med dere er at jeg tenkte vi kunne prve gjennomfre dette sammen. Januar er jo mneden hvor de fleste prver trene mer, og jeg tror kanskje grunnen til at det dabber av for mange er at man ikke har noen andre enn seg selv som utfordrer deg, og fordi man ikke gr etter noe program. S i dag utfordrer jeg DEG! Jeg utfordrer deg til gjennomfre de neste ukene sammen med meg. Du trenger ikke gjennomfre de forskjellige ktene p de eksakte dagene s lenge alle ktene blir gjort hver uke. 

P mandagene str det Langkt (1t langtur), og p de dagene pleier jeg sitte p sykkelen i en times tid. Ja, det hres veldig lenge ut, og ja det er ganske hardt. Men det som er vitkig er holde pulsen forholdsvis lav slik at du orker holde p spass lenge. Jeg har som en pekepinn at pulsen min skal ligge rundt 150. Litt under og litt over gr helt fint, men 150 er det jeg gr ut i fra. Da orker jeg holde p spass lenge, slik at jeg faktisk fr meg en langtur. Jeg velger sykkel da jeg ikke kan lpe p grunn av en skade i kneet, men om du heller vil lpe eller vre p elipsemaskinen gr det ogs helt fint. Det er opp til deg, poenget er bare at det skal vre en langtur p hvertfall en time.

Tirsdag har jeg styrke. Jeg har denne styrkekten dagen etter en langkt, men jeg fler ikke det har vrt noe problem tidligere. Jeg starter alltid treningskten med 15-20 minutter p sykkelen for f varmet opp kroppen skikkelig. Dermed hopper jeg litt rundt fra apparat til apparat. For yeblikket er jeg veldig glad i trene styrke p overkroppen, s apparatene som har mye med armer og overkroppen gjre blir aktivt brukt. Det er deilig kjenne musklene vokse og at man faktisk blir sterkere.

Torsdag er det intervaller som str p planen, og det er det faktisk frste gang p nesten et r at jeg har i dag (utsatte intervallkten fra torsdag til fredag, det er lov om det viser seg at det ikke passer. Det eneste som er viktig er at du bare gjennomfrer det senere istedet for droppe det). Det er nesten flaut si, men det er sant. S jeg kjenner jeg er ganske spent p hvordan det vil g i dag! I will update you, I promise. Jeg skal en periode n ha 44 intervaller. Det vil si at jeg frst varmer opp ved sykle 15-20 minutter fr intervallene starter. Dermed er vi i gang! 4 minutter med hy puls, ikke makspuls for da klarer du ikke holde nivet oppe i hele 4 minutter. Jeg skal ha 4 minutter med en puls p opp mot 170. Etter 4 minutter er det 2 minutter med pause alts rolig sykling slik at du fr ned pulsen igjen. Og s fort de 2 minuttene er omme, er det bare sette igang med nye 4 minutter p hy puls. Du skal alts sykle de harde 4 minuttene 4 ganger med 2 minutters mellomrom. Ugh, kjenner jeg gruer meg litt. Men det skal g s fint!

S til slutt, p Lrdag er det ukens fjerde og siste kt, som da blir en styrkekt! Jeg liker best trene styrke og kjenne at jeg bruker musklene mine. Derfor har jeg to av disse ktene i uka, da ogs for f litt variasjon mellom hver av de harde ktene. Som jeg sa i stad er jeg glad i trene overkroppen, men vi m ikke glemme beina og magen. Dermed er jeg p litt apparater som trener legger, lr og selvflgelig litt rumpe. Vi kan ikke glemme rumpa! Ogs tar jeg litt andre magevelser. Jeg trener da styrke nok til at det tar ca 1 time til sammen med oppvarmingen.

Hvis dere vil, s kan jeg sikkert f ordnet slik at jeg fr vist dere hva jeg trener p de forskjellige styrkektene. Jeg har nok en venninne som kan hjelpe meg om det er noe dere er interessert i (Hadde du vrt s snill, Elinor? ♥). Da kan jeg g litt mer i dybden p hver av ktene. Fortelle om repetisjoner, vise hvilke apparater jeg liker bruke til det forskjellige osv. S vr s snill og kommenter under her om det er noe du nsker!

Kunne du tenke deg hoppe p dette treningsprogrammet? Og nsker du at jeg skal g enda mer i dybden p styrkektene? 

I fell in love all over again!

  • 16.01.2017, 18:43


Turen i dag ble ikke helt som planlagt. Vi hadde jo tenkt til ta turen til marka, men da m vi ta bussen et stykke. Og nr vi s at sola var p vei nedover allerede da Mathias kom hjem halv ett, bestemte vi oss bare for g en tur opp p festningen. S en tur ble det, og det var deilig bruke kroppen ogs litt ute i naturen, ikke bare inne p treningssenteret. Og nr jeg er inne p trening s m jeg bare nevne hvor overrasket jeg er over treningstightsen dere ser p bildene under her. 

Dette er p ingen mte sponset, og jeg velger skrive om dette fordi det er et produkt jeg genuint elsker og vil tipse dere om. Dere kjenner nok til merket allerede, men hvis ikke hrer du om det n. Treningstightsen fra Aimn er som ingenting jeg har prvd tidligere. Jeg har nemlig lenge sverget til 2xu tightsen min, men fy s ubehagelig den er i forhold!! Stoffet i Aimn tightsen er mykt og lett ha p, og vet dere hva? Den er ikke gjennomsiktig what so ever! 

Etter frste gang jeg tok den p for litt over en uke siden har jeg vrt frelst. Den er behagelig bare ha p seg til hverdags mens du slapper av hjemme. Og det trodde jeg aldri jeg skulle si! Jeg skjnnte aldri hvordan folk kunne si dette fr, men n ser jeg greia. Du m bare ha det riktige produktet! Jeg kjenner at det ikke er lenge til neste tights bestilles, men m nok betale skolepengene mine i frste omgang, bare stipendet kommer inn p konto, men en til tights fra aimn skal helt klart kjpes inn. Jeg mener, nr man trener 4 ganger i uka m man ha litt utvalg av treningsty, og nr man finner noe man elsker s finner man noe man elsker.

Jeg bestillte tightsen min fra GetInspired.no og jeg var superfornyd. Fraktiden var kort og produktet jeg fikk stod hyt over forventningene, s de skal jeg helt klart bestille av neste gang ogs! Jeg lurer litt p om jeg enten skal bestille denne eller denne. Jeg har ikke helt bestemt meg enda, men jeg har god tid! Ikke no hastverk her i grden, selv for en s god tights. (Skal rlig innrmme at jeg heller litt mer mot den grnne da) 

Tightsen var faktisk ganske s varm bruke ute, men etter litt over en timestid ute i kulda begynte jeg bli litt nummen i rumpa. Haha, huff. Men da skte vi varmen inne p Rosenborg Bakeri. Mathias ville nemlig spandere en deilig lunsj p oss, s det var s absolutt en hyggelig overraskelse. Og n har han insistert p sette opp hele pulten min uten hjelp. Jeg m f lov til si at jeg har kapret drmmemannen? 😍 

Har du prvd noe fra Aimn fr? Hvilket treningsty merke liker du aller best? 

Helene Lekven

Mitt navn er Helene Lekven og jeg er 20 r gammel. Jeg bor i Trondheim, men er opprinnelig fra Tnsberg. Jeg er interessert i mote, skjnnhet, reising og trening. Det er dermed det du i hovedsak kan lese om her p bloggen min. Men det kommer nok ogs innslag av andre ting her og der. Jeg driver ogs med youtube, og legger ut to videoer i uka. Disse legger jeg som regel ikke ut p bloggen, men det kan skje en gang i mellom. Men om du er interessert i flge videoene mine, s subscribe gjerne til youtube kanalen min. Det er link til den i menyen p bloggen. Om det er noe du lurer p s m du ikke nle med sprre. Det er bare hyggelig! :)

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits