Helene Lekven

Let's go to the gym!

  • 16.03.2017, 13:27


God dag alle sammen!

Det er torsdag og det er snart helg, så heng i! Selv startet jeg dagen min på treningssenteret. Eller retteresagt på min aller første spinngtime på flere år. Jeg husker den tiden da jeg gikk på ungdomsskolen, jeg hadde skikkelig hekta på spinning og var med på timer hver eneste uke. Jeg syntes det var så gøy og jeg likte det at jeg presset meg selv så hardt. I dag derimot. Det var ikke gøy! Haha, huff, jeg trodde jeg hadde harde intervaller fra før av, men denne jeg hadde i dag, den var ekstrem! Jeg hadde vell egentlig ikke så mye forventninger før jeg gikk inn, men fy søren.. Så fort vi var i gang kjente jeg at dette skulle bli en hard halvtime!

Jeg var nemlig på en spinningstime som het IntervallSpinn 30. Det vil si Intervall spinning i 30 minutter. Og det var helt klart 30 aktive minutter på sykkelen, ikke at det ikke var noe jeg forventet. Jeg har jo vært på spinning før. Men jeg ser jo hvertfall nå at det er bare å fortsette slik at jeg faktisk får opp formen noen hakk. Det er garantert et behov jeg har, og det kjente jeg godt underveis i denne timen. I avslappnings periodene som var på 1:30 minutt, instruktøren hadde fått pulsen ned i 125, mens jeg fortsatt hadde en puls på 170! Skummelt!

Dermed tror jeg faktisk at jeg skal gjøre torsdagene til min faste spinning dag. Trenger helt klart en effektiv måte å få opp formen på, og denne økten hver torsdag er et veldig godt alternativ. Jeg kan også kombinere den med en styrketime på 45 minutter etter når jeg kommer i litt bedre form! Jeg fikk alternativet i dag også, om jeg ville bli med, men jeg var ferdig! Også kjente jeg at forkjølelsen fortsatt sitter litt i kroppen, så å presse meg selv for hardt, det var ikke noe jeg ville i dag.

Men da har vi planen i boks dere! Perfekt! Jeg er ikke super gira på å dra tilbake på den timen, men jeg er gira på å komme i bedre form, så da er det bare det som må til.

Liker du spinning? Hva slags timer liker du best å gå på, eller er du mest på egentrening? 

Workout essentials!

  • 06.02.2017, 11:15


Det er mandag, og en ny uke er nok en gang i gang! Jeg er virkelig motivert til å gjøre dette til en fin og ikke minst effektiv uke. Jeg har mye skole jeg må jobbe med før jeg skal være borte i så og si en uke i strekk. Greia er den at to dager etter at jeg og Mathias kommer hjem fra London, reiser jeg nedover til Spania for å besøke familien min. Og jeg har en følelse av at det blir ikke så mye skolejobbing hverken i London eller Spania, så da har jeg litt å gjøre både denne og neste uke før avreise! Men det går helt fint.

Mandagen startet jo som de fleste mandager gjør. Nemlig på treningssenteret! I dag valgte jeg å få gjennomført noen intervaller, slik at jeg fikk en knallstart på uken. Og gjett om det var deilig! Jeg har tidligere også fått spørsmål her på bloggen om hva det er jeg pleier å ha med på trening, og det tenkte jeg at jeg kunne gå inn på i dette innlegget.

Jeg har omtrent 5-10 minutters gå avstand til treningssentret jeg bruker, dermed skifter jeg hjemme både før og etter trening. Noe som vil si at jeg også dusjer hjemme. Av den grunn har jeg jo ikke med meg så mye hver gang jeg skal på trening. Men det jeg har med meg er alltid pulsklokka mi + pulsbeltet så klart, joggesko og en vannflaske. Pulsklokka er jeg ekstremt avhengig av, for jeg bruker den veldig aktivt underveis i treningen, spesielt under intervallene eller når jeg skal sitte en time på sykkelen. Da er det jo viktig og følge med på pulsen vet dere! Også syntes jeg jo selfølgelig det er super gøy og motiverende å se hvor mange kalorier jeg brenner i løpet av hver økt!

Joggesko og vannflaske er vell ganske obvious hvorfor jeg har med? Det er ikke alle som liker å bruke sko under trening, men jeg er nok ikke en av dem. Det å ikke bruke sko på trening er for meg bare rart og unaturlig. Men herlighet, liker man å gå uten så er ikke det et problem for meg, hvertfall så lenge du ikke tvinger meg til å gjøre det samme! Men jeg håper hvertfall det ga dere litt svar, om dette var noe dere lurte på!

Nå skal jeg lage meg litt etter trening mat og kose meg med det mens jeg ser en episode av The Originals. Jeg skal jobbe med skole ganske store deler av dagen i dag, så da vil jeg ta det litt med ro først. Må ha noe som motiverer oss vet dere! Blir nok et par episoder i kveld også om jeg ikker tar feil, jeg må jo ha noe å jobbe mot. Haha, men med det sagt så er jeg veldig sulten og lengter etter neste episode, så vi får heller blogges!

Ha en fantastisk start på uken! Og er det noe annet treningsrelatert dere vil jeg skal blogge om i fremtiden? 

My Upper Body Exercises!

  • 31.01.2017, 14:37


God tirsdag alle sammen! I am back! Og jeg er i dag tilbake med nok et treningsinnlegg til dere. Forrige gang viste jeg dere hvordan min treningsplan ser ut for øyeblikket, og om du ikke har lest det så finner du det HER. Men i dag tenkte jeg å gå inn på øktene jeg pleier å ha på tirsdager. Nemlig styrke på armer, bryst og rygg ? overkroppen. Jeg fikk hjelp av en venninne på forrige ukes trening og har både bilder av hva apparatene heter, hvor mange kilo jeg tar og at jeg faktisk gjør øvelsene. Det ble mange rare bilder med grimaser innimellom, så jeg har valgt ut de som er mest nøytrale slik at jeg ikke skremmer dere vekk herfra. Men med det sagt, så kan vi vell egentlig bare sette i gang med opplegget.

Jeg starter alltid treningsøktene mine med 15 minutter oppvarming på sykkelen, uansett! Så etter jeg har varmet godt opp og kjenner at jeg er god og varm kan jeg sette i gang med styrke økten. Jeg starter da med apparatet dere ser på bildene ovenfor. Chest Press er et apparat jeg startet med for ikke så mange ukene siden, men det er et utrolig effektivt apparat. Man kjenner virkelig at man har brukt musklene etter å ha brukt dette. Selv så er jeg nå på 13.5 + 4.5 kilo. Jeg har økt litt siden jeg startet med den, men ikke veldig mye. Og denne tar jeg 12 x 5, altså 5 runder med 12 repitisjoner. Kanskje hakket for mye for mange, men jeg liker å kjenne at jeg har brukt musklene etter trening!

Dermed går jeg videre til Row som er en maskin som fokuserer mye på triceps og diverse ryggmuskler. På denne har jeg faktisk økt kiloene en del, og er nå på 22.5 + 2.3. (Det er kanskje ikke mye for mange, men nå må du huske at jeg ikke har trent aktivt veldig lenge!) Jeg tar også denne 12 x 5 for å få jobba godt med musklene i ryggen. Og jeg har faktisk kommet til det punktet at musklene begynner sakte men sikkert å syntes, og det syntes jeg er så gøy! Ikke at det ser slik ut på bildene?

Så er det Incline Pull som står for tur. Denne har jeg ikke tatt så mye og men den er ganske enkel, og dermed tar jeg 22.5 + 6.8 kilo. Men jeg angrer egentlig litt på at jeg ikke har tatt den mer, for den er faktisk ganske så effektiv. Og jeg ble ganske så støl. Når det kommer til hvor mange runder jeg tok på denne, så ble det med 12 x 3, men tenker kanskje å øke til 12 x 4 neste gang. Trene øvre del av ryggen enda litt mer! Syntes det er nemlig veldig gøy å trene ryggen. Før var jeg veldig på bein og mage, men nå er det det kjedeligste jeg gjør. Elsker overkroppstreninga mi ♥

Så, for å få et avbrekk fra armbruken tar jeg rett og slett et apparat som er for å trene beina. På dette punktet begynner armene nemlig å nærme seg en gele konsistens, så dermed er det deilig med en pause. Og da tar jeg selvfølgelig pause med et annet apparat jeg elsker, nemlig Hipp Abduction /Adduction. Denne tar jeg uansett om jeg har styrke på overkroppen eller bein og mage. Det er rett og slett fordi dette apparatet har gjort en så stor forskjell når det kommer til beina og ikke minst rumpa mi. Så denne hopper jeg aldri over!! Jeg tar da 12 x 4  to ganger. Dette er jo et apparat med to forskjellige øvelser, så dermed gjør jeg hver øvelse 12 x 4.

Nå kan vi jo ikke bare trene tricepsen og glemme bicepsen, som jeg har gjort i så mange år. Dermed måtte jeg jo sette i gang med dette apparatet dere ser over. Det er veldig enkelt å bruke, men samtidig utrolig tung. Spesielt for en som meg, som da er super svak i bicepsen. På denne tok jeg plent 13.5 kilo, og ikke et gram mer. Og siden jeg er så svak i denne muskelen klarer jeg ikke å ta så mange runder. Dermed blir det gjerne 12 x 3. Og grunnen til at jeg tar 12 repitisjoner istedet for 10 er fordi jeg ønsker å bygge slanke muskler, og ikke store muskler. Så derfor lønner det seg heller å ha 12 repitisjoner!

Last but absolutely not least! Så har vi dips og pullups. Dette har jeg så langt kun gjort de to siste styrkeøktene mine. Men fy søren så effektivt!! Det er supertungt, men på dette apparatet kan du få litt nybegynner hjelp, noe jeg absolutt trenger. Jeg er for svak til å gjøre det på egenhånd! Men det er kanskje dumt å ha disse øvelsene helt til slutt i og med at på dette punktet, etter å ha trent i minst en time er armene mine ganske kaputt. Så siste rest av det jeg har igjen bruker jeg da her. (Og her ser du faktisk litt muskler i ryggen på bildene. hihi, morro!)

Første gang jeg hadde denne styrke økten var jeg så gåen i armene, at bare det å svare på en melding var en oppgave i seg selv. Armene mine skalv og jeg hadde ikke kontroll, men herlighet, det var jo så deilig også. Det er da du vet du har hatt en god treningsøkt! Ikke var det lett å vaske håret sitt etterpå heller, men det var absolutt verdt det. Dette er faktisk den økten i uka jeg gleder meg mest til for jeg føler jeg får så mye ut av den. Sist så brant jeg over 600 kalorier på en time med styrke, og det er ikke så værst!

Pleier du å bruke noen av de samme apparatene? Og hvordan liker du best å trene overkroppen? 

Et perfekt alternativ i helgen!

  • 28.01.2017, 13:34


Januar er jo måneden for nyttårsforsetter, enten om det er at du vil trene mer, bli flinkere til å spare penger, være mer sosial eller spise mindre sukker. Selv har jeg ikke noe særlig med spesifikke nyttårsforsetter, men jeg prøver stadig å ta valg som er bedre for både hode og kropp. Da at jeg må bli flinkere til å ta meg tid til å slappe av. Kanskje plukke opp en bok her og der, eller ta en hjemme-spa dag. Også har jeg blitt mer fokusert på å velge matprodukter som er bedre for kroppen min. Og det vil si at jeg vil helst ikke ha matvarer med så veldig mye sukker i seg. Og et alternativ for en skikkelig godtemoms som meg er da disse sukkerfrie dropsene fra Fribol. Fy søren så gode!!

Jeg skal ærlig innrømme at jeg var litt skeptisk. Jeg mener.. sukkerfrie drops som smaker godt? Sjeldent. Men joda, disse er faktisk utrolig gode! Favoritten er lakrissmaken da jeg er veldig veldig glad i lakris. Og så kommer de med jordbærsmak på andreplass, mens Karamint dropsene har nok samboeren fått da jeg ikke er noe glad i noe som har sterk mint smak. Og denne ble rett og slett litt mye for meg. Men å kose meg med lakris og jordbærdrops skal jeg helt klart i helgen!

Ikke misforstå, jeg skal kose meg med sjokolade og vin også. Det er jo trossalt helg! Men jeg føler meg litt bedre med tanke på at noe av det jeg stapper i kroppen er hakket bedre enn det det kunne vært. Jeg er hvertfall super glad for at det finnes slike alternativer man kan ty til f.eks hvis man må holde seg unna sukker av allergi årsaker. Det finnes jo det og! Om det er så mange drops igjen etter helgen, det vet jeg ikke om jeg kan love. Det var derfor jeg fant ut at jeg måtte ta bilder av dem i går før det forsvant for mange!

Har du smakt disse? Hva bruker du evt om du vil ha litt bedre samvittighet i helgen? 

Mitt treningsopplegg de neste ukene!

  • 20.01.2017, 09:54


Forrige uke skulle jeg jo egentlig starte på et helt nytt treningsprogram, men som dere kanskje har fått med dere så endte ikke forrige uke helt som planlagt. Dermed måtte jeg starte på nytt denne uken, men det gjør jo ingen verdens ting. Noen ganger blir det bare slik. Trikset er bare å ikke la seg stoppe, og heller begynne når du har muligheten igjen! Men nå er jeg hvertfall i gang, og jeg kjenner det både er motiverende og spennende på en og samme tid. Jeg gleder meg til jeg begynner å se mer forandringer og jeg gleder meg til å bli sterkere. Rett og slett en bedre versjon av meg selv!

Grunnen til at jeg i dag deler treningsprogrammet mitt med dere er at jeg tenkte vi kunne prøve å gjennomføre dette sammen. Januar er jo måneden hvor de fleste prøver å trene mer, og jeg tror kanskje grunnen til at det dabber av for mange er at man ikke har noen andre enn seg selv som utfordrer deg, og fordi man ikke går etter noe program. Så i dag utfordrer jeg DEG! Jeg utfordrer deg til å gjennomføre de neste ukene sammen med meg. Du trenger ikke å gjennomføre de forskjellige øktene på de eksakte dagene så lenge alle øktene blir gjort hver uke. 

mandagene står det «Langøkt (1t langtur)», og på de dagene pleier jeg å sitte på sykkelen i en times tid. Ja, det høres veldig lenge ut, og ja det er ganske hardt. Men det som er vitkig er å holde pulsen forholdsvis lav slik at du orker å holde på såpass lenge. Jeg har som en pekepinn at pulsen min skal ligge rundt 150. Litt under og litt over går helt fint, men 150 er det jeg går ut i fra. Da orker jeg å holde på såpass lenge, slik at jeg faktisk får meg en langtur. Jeg velger sykkel da jeg ikke kan løpe på grunn av en skade i kneet, men om du heller vil løpe eller være på elipsemaskinen går det også helt fint. Det er opp til deg, poenget er bare at det skal være en langtur på hvertfall en time.

Tirsdag har jeg styrke. Jeg har denne styrkeøkten dagen etter en langøkt, men jeg føler ikke det har vært noe problem tidligere. Jeg starter alltid treningsøkten med 15-20 minutter på sykkelen for å få varmet opp kroppen skikkelig. Dermed hopper jeg litt rundt fra apparat til apparat. For øyeblikket er jeg veldig glad i å trene styrke på overkroppen, så apparatene som har mye med armer og overkroppen å gjøre blir aktivt brukt. Det er deilig å kjenne musklene vokse og at man faktisk blir sterkere.

Torsdag er det intervaller som står på planen, og det er det faktisk første gang på nesten et år at jeg har i dag (utsatte intervalløkten fra torsdag til fredag, det er lov om det viser seg at det ikke passer. Det eneste som er viktig er at du bare gjennomfører det senere istedet for å droppe det). Det er nesten flaut å si, men det er sant. Så jeg kjenner jeg er ganske spent på hvordan det vil gå i dag! I will update you, I promise. Jeg skal en periode nå ha 4×4 intervaller. Det vil si at jeg først varmer opp ved å sykle 15-20 minutter før intervallene starter. Dermed er vi i gang! 4 minutter med høy puls, ikke makspuls for da klarer du ikke å holde nivået oppe i hele 4 minutter. Jeg skal ha 4 minutter med en puls på opp mot 170. Etter 4 minutter er det 2 minutter med «pause» altså rolig sykling slik at du får ned pulsen igjen. Og så fort de 2 minuttene er omme, er det bare å sette igang med nye 4 minutter på høy puls. Du skal altså sykle de harde 4 minuttene 4 ganger med 2 minutters mellomrom. Ugh, kjenner jeg gruer meg litt. Men det skal gå så fint!

Så til slutt, på Lørdag er det ukens fjerde og siste økt, som da blir en styrkeøkt! Jeg liker best å trene styrke og kjenne at jeg bruker musklene mine. Derfor har jeg to av disse øktene i uka, da også for å få litt variasjon mellom hver av de harde øktene. Som jeg sa i stad er jeg glad i å trene overkroppen, men vi må ikke glemme beina og magen. Dermed er jeg på litt apparater som trener legger, lår og selvfølgelig litt rumpe. Vi kan ikke glemme rumpa! Også tar jeg litt andre mageøvelser. Jeg trener da styrke nok til at det tar ca 1 time til sammen med oppvarmingen.

Hvis dere vil, så kan jeg sikkert få ordnet slik at jeg får vist dere hva jeg trener på de forskjellige styrkeøktene. Jeg har nok en venninne som kan hjelpe meg om det er noe dere er interessert i (Hadde du vært så snill, Elinor? ♥). Da kan jeg gå litt mer i dybden på hver av øktene. Fortelle om repetisjoner, vise hvilke apparater jeg liker å bruke til det forskjellige osv. Så vær så snill og kommenter under her om det er noe du ønsker!

Kunne du tenke deg å hoppe på dette treningsprogrammet? Og ønsker du at jeg skal gå enda mer i dybden på styrkeøktene? 

I fell in love all over again! 

  • 16.01.2017, 18:43


Turen i dag ble ikke helt som planlagt. Vi hadde jo tenkt til å ta turen til marka, men da må vi ta bussen et stykke. Og når vi så at sola var på vei nedover allerede da Mathias kom hjem halv ett, bestemte vi oss bare for å gå en tur opp på festningen. Så en tur ble det, og det var deilig å bruke kroppen også litt ute i naturen, ikke bare inne på treningssenteret. Og når jeg er inne på trening så må jeg bare nevne hvor overrasket jeg er over treningstightsen dere ser på bildene under her. 

Dette er på ingen måte sponset, og jeg velger å skrive om dette fordi det er et produkt jeg genuint elsker og vil tipse dere om. Dere kjenner nok til merket allerede, men hvis ikke hører du om det nå. Treningstightsen fra Aimn er som ingenting jeg har prøvd tidligere. Jeg har nemlig lenge sverget til 2xu tightsen min, men fy så ubehagelig den er i forhold!! Stoffet i Aimn tightsen er mykt og lett å ha på, og vet dere hva? Den er ikke gjennomsiktig what so ever! 

Etter første gang jeg tok den på for litt over en uke siden har jeg vært frelst. Den er behagelig å bare ha på seg til hverdags mens du slapper av hjemme. Og det trodde jeg aldri jeg skulle si! Jeg skjønnte aldri hvordan folk kunne si dette før, men nå ser jeg greia. Du må bare ha det riktige produktet! Jeg kjenner at det ikke er lenge til neste tights bestilles, men må nok betale skolepengene mine i første omgang, bare stipendet kommer inn på konto, men en til tights fra aimn skal helt klart kjøpes inn. Jeg mener, når man trener 4 ganger i uka må man ha litt utvalg av treningstøy, og når man finner noe man elsker så finner man noe man elsker.

Jeg bestillte tightsen min fra GetInspired.no og jeg var superfornøyd. Fraktiden var kort og produktet jeg fikk stod høyt over forventningene, så de skal jeg helt klart bestille av neste gang også! Jeg lurer litt på om jeg enten skal bestille denne eller denne. Jeg har ikke helt bestemt meg enda, men jeg har god tid! Ikke no hastverk her i gården, selv for en så god tights. (Skal ærlig innrømme at jeg heller litt mer mot den grønne da) 

Tightsen var faktisk ganske så varm å bruke ute, men etter litt over en timestid ute i kulda begynte jeg å bli litt nummen i rumpa. Haha, huff. Men da søkte vi varmen inne på Rosenborg Bakeri. Mathias ville nemlig spandere en deilig lunsj på oss, så det var så absolutt en hyggelig overraskelse. Og nå har han insistert på å sette opp hele pulten min uten hjelp. Jeg må få lov til å si at jeg har kapret drømmemannen? 😍 

Har du prøvd noe fra Aimn før? Hvilket treningstøy merke liker du aller best? 

Helene Lekven

Mitt navn er Helene Lekven og jeg er 20 år gammel. Jeg bor i Trondheim, men er opprinnelig fra Tønsberg. Jeg er interessert i mote, skjønnhet, reising og trening. Det er dermed det du i hovedsak kan lese om her på bloggen min. Men det kommer nok også innslag av andre ting her og der. Jeg driver også med youtube, og legger ut to videoer i uka. Disse legger jeg som regel ikke ut på bloggen, men det kan skje en gang i mellom. Men om du er interessert i å følge videoene mine, så subscribe gjerne til youtube kanalen min. Det er link til den i menyen på bloggen. Om det er noe du lurer på så må du ikke nøle med å spørre. Det er bare hyggelig! :)

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits