Helene Lekven

My Upper Body Exercises!

  • 31.01.2017, 14:37


God tirsdag alle sammen! I am back! Og jeg er i dag tilbake med nok et treningsinnlegg til dere. Forrige gang viste jeg dere hvordan min treningsplan ser ut for øyeblikket, og om du ikke har lest det så finner du det HER. Men i dag tenkte jeg å gå inn på øktene jeg pleier å ha på tirsdager. Nemlig styrke på armer, bryst og rygg – overkroppen. Jeg fikk hjelp av en venninne på forrige ukes trening og har både bilder av hva apparatene heter, hvor mange kilo jeg tar og at jeg faktisk gjør øvelsene. Det ble mange rare bilder med grimaser innimellom, så jeg har valgt ut de som er mest nøytrale slik at jeg ikke skremmer dere vekk herfra. Men med det sagt, så kan vi vell egentlig bare sette i gang med opplegget.

Jeg starter alltid treningsøktene mine med 15 minutter oppvarming på sykkelen, uansett! Så etter jeg har varmet godt opp og kjenner at jeg er god og varm kan jeg sette i gang med styrke økten. Jeg starter da med apparatet dere ser på bildene ovenfor. Chest Press er et apparat jeg startet med for ikke så mange ukene siden, men det er et utrolig effektivt apparat. Man kjenner virkelig at man har brukt musklene etter å ha brukt dette. Selv så er jeg nå på 13.5 + 4.5 kilo. Jeg har økt litt siden jeg startet med den, men ikke veldig mye. Og denne tar jeg 12 x 5, altså 5 runder med 12 repitisjoner. Kanskje hakket for mye for mange, men jeg liker å kjenne at jeg har brukt musklene etter trening!

Dermed går jeg videre til Row som er en maskin som fokuserer mye på triceps og diverse ryggmuskler. På denne har jeg faktisk økt kiloene en del, og er nå på 22.5 + 2.3. (Det er kanskje ikke mye for mange, men nå må du huske at jeg ikke har trent aktivt veldig lenge!) Jeg tar også denne 12 x 5 for å få jobba godt med musklene i ryggen. Og jeg har faktisk kommet til det punktet at musklene begynner sakte men sikkert å syntes, og det syntes jeg er så gøy! Ikke at det ser slik ut på bildene…

Så er det Incline Pull som står for tur. Denne har jeg ikke tatt så mye og men den er ganske enkel, og dermed tar jeg 22.5 + 6.8 kilo. Men jeg angrer egentlig litt på at jeg ikke har tatt den mer, for den er faktisk ganske så effektiv. Og jeg ble ganske så støl. Når det kommer til hvor mange runder jeg tok på denne, så ble det med 12 x 3, men tenker kanskje å øke til 12 x 4 neste gang. Trene øvre del av ryggen enda litt mer! Syntes det er nemlig veldig gøy å trene ryggen. Før var jeg veldig på bein og mage, men nå er det det kjedeligste jeg gjør. Elsker overkroppstreninga mi ♥

Så, for å få et avbrekk fra armbruken tar jeg rett og slett et apparat som er for å trene beina. På dette punktet begynner armene nemlig å nærme seg en gele konsistens, så dermed er det deilig med en pause. Og da tar jeg selvfølgelig pause med et annet apparat jeg elsker, nemlig Hipp Abduction /Adduction. Denne tar jeg uansett om jeg har styrke på overkroppen eller bein og mage. Det er rett og slett fordi dette apparatet har gjort en så stor forskjell når det kommer til beina og ikke minst rumpa mi. Så denne hopper jeg aldri over!! Jeg tar da 12 x 4  to ganger. Dette er jo et apparat med to forskjellige øvelser, så dermed gjør jeg hver øvelse 12 x 4.

Nå kan vi jo ikke bare trene tricepsen og glemme bicepsen, som jeg har gjort i så mange år. Dermed måtte jeg jo sette i gang med dette apparatet dere ser over. Det er veldig enkelt å bruke, men samtidig utrolig tung. Spesielt for en som meg, som da er super svak i bicepsen. På denne tok jeg plent 13.5 kilo, og ikke et gram mer. Og siden jeg er så svak i denne muskelen klarer jeg ikke å ta så mange runder. Dermed blir det gjerne 12 x 3. Og grunnen til at jeg tar 12 repitisjoner istedet for 10 er fordi jeg ønsker å bygge slanke muskler, og ikke store muskler. Så derfor lønner det seg heller å ha 12 repitisjoner!

Last but absolutely not least! Så har vi dips og pullups. Dette har jeg så langt kun gjort de to siste styrkeøktene mine. Men fy søren så effektivt!! Det er supertungt, men på dette apparatet kan du få litt nybegynner hjelp, noe jeg absolutt trenger. Jeg er for svak til å gjøre det på egenhånd! Men det er kanskje dumt å ha disse øvelsene helt til slutt i og med at på dette punktet, etter å ha trent i minst en time er armene mine ganske kaputt. Så siste rest av det jeg har igjen bruker jeg da her. (Og her ser du faktisk litt muskler i ryggen på bildene. hihi, morro!)

Første gang jeg hadde denne styrke økten var jeg så gåen i armene, at bare det å svare på en melding var en oppgave i seg selv. Armene mine skalv og jeg hadde ikke kontroll, men herlighet, det var jo så deilig også. Det er da du vet du har hatt en god treningsøkt! Ikke var det lett å vaske håret sitt etterpå heller, men det var absolutt verdt det. Dette er faktisk den økten i uka jeg gleder meg mest til for jeg føler jeg får så mye ut av den. Sist så brant jeg over 600 kalorier på en time med styrke, og det er ikke så værst!

Pleier du å bruke noen av de samme apparatene? Og hvordan liker du best å trene overkroppen? 

Helene Lekven

Mitt navn er Helene Lekven og jeg er 20 år gammel. Jeg bor i Trondheim, men er opprinnelig fra Tønsberg. Jeg er interessert i mote, skjønnhet, reising og trening. Det er dermed det du i hovedsak kan lese om her på bloggen min. Men det kommer nok også innslag av andre ting her og der. Jeg driver også med youtube, og legger ut to videoer i uka. Disse legger jeg som regel ikke ut på bloggen, men det kan skje en gang i mellom. Men om du er interessert i å følge videoene mine, så subscribe gjerne til youtube kanalen min. Det er link til den i menyen på bloggen. Om det er noe du lurer på så må du ikke nøle med å spørre. Det er bare hyggelig! :)

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits